top of page
  • תמונת הסופר/תmeytalgotlieb

מה המשאבים שלך? דרכים להתחבר לעוצמה הפנימית ולהתמודד עם חרדות


יש תקופות בחיים שבהן האדמה רועדת: פרידה, אובדן, פיטורים, מחלה- כל אלו אירועים בחיים שדורשים מאיתנו הסתגלות לתוך מצב חדש באופן לא צפוי

מצבים כאלו מפגישים אותנו מפגש אינטימי יותר עם עצמנו, כי איך אפשר אחרת, ומעלים גם את הקשיים שלנו אבל גם את המשאבים שלנו- אלו שעוזרים לנו להתמודד ביומיום עם מצבים שונים. המשאבים שלנו הם מה שיוכל לעזור לנו לצלוח את התקופות הקשות יותר בחיים, יהוו לנו עוגן בעת הסערה.


אז מה אלו בעצם המשאבים שלנו ואיך אני יכול/ה להשתמש בהם לטובתי?

כשאנחנו מדברים על המשאבים שלנו אנחנו מתכוונים לעמודי התווך שלנו, מקורות התמיכה שמקנים עבורנו חוסן אישי להתמודדות.  המשאבים נחלקים למעשה לשני סוגים: חיצוניים ופנימיים.


אז קחו רגע ותסתכלו על הרשימה הזו. תנסו לזהות מה המשאבים שלכם. זה משהו שחשוב להכיר, כי אפשר להשתמש בהם כשצריך אותם, ואפשר גם תמיד להוסיף לעצמנו משאבים חדשים. 


הנה כמה דוגמאות למשאבים חיצוניים:


חברים- חברים קרובים, כאלו שאפשר לסמוך עליהם, הם משאב חשוב ביותר, וגם מאוד מפותח בישראל ביחס למקומות אחרים. כשחייתי בארה"ב נוכחתי לראות את ההבדל התרבותי הגדול במשמעות של חברות, וכמה בארץ חברים הם עוגן משמעותי בחיים של כולם. 


משפחה- גם קשרי משפחה, כשהם טובים, יכולים להוות עוגן חזק. משפחה לא בוחרים, אבל יש לנו לרוב את היכולת לבחור את טיב הקשר עם המשפחה שלנו.


טבע- הטבע עוזר לנו להתקרקע ולחזור למקום פשוט והרמוני בתוכנו. השהייה בו מומלצת בכל עת כמובן ובמיוחד בזמנים כאלו. 


פעילות גופנית- כל סוג של פעילות ספורטיבית, בין אם דינאמית או בין אם רגועה, עוזרת להפיג מתחים ולהתחבר מחדש לכוחות שבתוכנו. האנדרנלין עולה, הורמונים מופרשים, ותחושת הסיפוק של עמידה במשימה היא שלעצמה מאוד ממלאת.


תרגול מדיטציה/ התבוננות / תפילה-  מוכח וידוע שמדיטציה ותפילה עוזרים לאדם להתחבר למקום שקט בתוכו ולהביא לרגיעה של מערכת העצבים. זאת דרך השפעה על הפרשת הנוירוטרנסמיטורים (החומרים הפעילים) במוח.

דוגמאות למשאבים פנימיים:


יכולת התבוננות פנימית- היכולה להתבונן ולהיות מודע פנימה היא מקור עוצמה. זאת מ כיוון שהיא מאפשרת לאדם את היכולת לבחור את תגובתו למציאות המתרחשת. המציאות אולי לא תשתנה כרצוננו ובקצב שהיינו מבקשים, אבל לנו יש את היכולת והאחריות לנתב את הבחירות שלנו בתוך המרחב הזה. 

זכרו, כשיש אפשרות לבחור מתוך אחריות פנימית- יש חופש. 

מחשבות חיוביות ואמונה- המחשבות החיוביות עוזרות להסתכל על המציאות בעיניים טובות, וכך התגובה שלנו למציאות יכולה להשתנות. הן נותנות לנו כוח ויכולת לעמוד מול אתגרים. מחשבות שליליות קיימות, אבל מולן אפשר לחזק את המחשבות החיוביות. מחשבות כמו- "אני עושה את הטוב ביותר האפשרי", "אני יכול להצליח", ""מותר שיהיה לי טוב", ככל שנחזור עליהם מבפנים, כך נוכל להשריש גם אותן בתודעה ולהאמין להן. 

היכולת לדמיין- כל אחד מאיתנו חווה בדרך כלל לפחות רגע אחד בחיים (או אפילו בדמיון) שהוא הרגיש מחובר לעצמו ותחושה עמוקה של עוצמה או שקט. זה יכול להיות רגע של סיפוק והגשמה, רגע שחולקים עם אדם אהוב, רגע של נחת... יש לנו את היכולת לשוב ולבקר בדמיון ברגע הזה, וגם הגוף מגיב לכך. משהו בו משתנה, נרגע. ככל שנרבה לחזור לרגע הזה יותר, כך גם משהו ישתנה לנו בתוך החוויה הפנימית ביומיום. 

מנח גוף- מכירים את אלו שמדברים על עוצמה אומרים לעמוד ולעשות שרירים בידיים? זה לא סתם.

לכל תנוחת גוף מתלווה גם חוויה פנימית. קחו רגע ותנו לחלק הרגוע והחזק שבכם לעלות, לאותו עוגן פנימי שקיים בפנים. כעת תמצאו איזושהי תנוחת גוף שמתאימה לתחושה הזו- בישיבה או עמידה. כל פעם שתשובו לתנוחת גוף הזו- תוכלו לשוב ולהתחבר לעוגן הפנימי.


נשימה- הנשימה היא המשאב היקר ביותר והנגיש ביותר לנו. היא מתקיימת ללא כל מאמץ והעברת תשומת הלב אליה מאפשרת לרוב להביא לרגיעה. מעבר לכך יש תרגילי נשימה שונים שניתן ללמוד ולתרגל.

תרגילים שונים- ישנם מגוון רחב של תרגילים שעוזרים להתקרקעות ולחיבור לעוגן הפנימי.


בסרטון הבא אני מביאה דוגמא של אחד מהם ומסבירה על חיבוק הפרפר- תרגול פשוט וקל שתוכלו לבצע ומתאים גם לעשייה עם הילדים. 




מקווה שמצאת כמה משאבים שכבר יש לך וכאלו שיעניינו אותך לבנות,


מיטל




966 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page